Navigace a manévrování – 3.díl

Velice podstatnou částí hraní World of Warships je dostat se se svojí lodí na místo, kde budete užiteční. Musíte přitom mít stále na mysli, že ovládáte lodě, které váží nějaké to kilíčko a ještě se s ní brázdíte skrz vodu. To má poměrně vážné důsledky.

Zastavování lodě

I pokud jste ve škole o fyzice nedávali pozor, je vám pravděpodobně jasné, že vypnutí motorů nevyústí v okamžité zastavení lodi (Tip: pokud při jízdě přepnete na stop, nebo na „zpátečku“, dostanete prakticky ten stejný efekt, rozdíl poznáte, až když loď stojí.). Nemůžete zastavit na místě, jako například ve World of Tanks, vždy když se rozhodnete zastavit, musíte počítat s tím, že loď pojede dál přibližně ještě 4x tak daleko, jako měří. Takže pokud chcete zastavit u ostrovu, abyste se vyhnuli nepřátelské palbě, vždy tento manévr promyslete více do předu.

Otáčení lodě

Ještě horší než zastavování lodě je její otáčení. To se stává extrémně problematickým například ve chvílích, kdy řídíte něco velkého jako je bitevní loď. Nejen, že vaše loď potřebuje nějaký čas než zareaguje na pohyb kormidlem, kterému také zabere nějaký čas pohnout z neutrální pozice do strany. To znamená, že bitevní loď se nemůže jen tak otočit na druhou stranu, když vidí, že se k ní blíží nebezpečí. Bude muset ještě chvíli pokračovat ve svojí rozjeté cestě, než zareaguje kormidlo. To znamená, že pokud se tyto těžké lodě rozhodnete řídit, nepusťte si nepřátelské torpédoborce příliš k tělu, jelikož pak nezvládnete dostatečně rychle reagovat.

Vzhledem k tomu, že ve hře funguje zjednodušený model fyziky, znamená to, že pokud zatáčíte s lodí vaše loď bude vlastně „driftovat“. Když loď změní směr kormidlem, způsobí to, že loď se začne otáčet kolem středu svý váhy (tudíž cca kolem prostředka lodi). To znamená, že pokud zatočíte naplno doleva, vaše loď se otočí dopředu – alespoň příď lodi. Záď lodi se ze všeho nejdřív pohne doprava. To způsobí, že loď začne lehce driftovat směrem, kterým jste do této chvíle jeli.

Také je důležité připomenout, že loď se pohybuje stejným stylem aniž by záleželo na tom, zda jedete rychle či pomalu. Rychle se pohybující loď nepojede větší oblouk než loď která se pohybuje pomalu, tudíž nemá smysl při zatáčení nějak zpomalovat.

Takže pokud jedete blízko pevniny, nestřihejte zatáčky příliš blízko pevniny, jinak se můžete stát, že uvíznete na pevnině jako retardovaná velryba. Na tohle pamatujte taky při vyhýbání torpédům, jelikož se může lehce stát, že díky vašemu pokusu o úhyb a následnému pokračování lodi ve stejném směru schytáte torpéda dvě místo jednoho. Možná to zní vše trochu náročně, ale na to si brzo zvyknete a začnete tyto znalosti využívat při otáčení se… Což nás přivádí přímo k další důležité věci, kterou si zvláště ze začátku užijete naplno…

Kolize

Kolize se můžou stát a taky stanou. Ne vždy se vám povede držet váš kurz, tak jak chcete. Jsou zde 2 typy kolizí – drobné kolize se spoluhráči, či pevninou a vražedné kolize s nepřátelskými loděmi.

Kolize se spojeneckými loděmi jsou značně otravné. Musíte strávit nějakou tu vteřinu rozpojováním se. Během té doby se stanete velmi dobrým cílem pro nepřátelské lodě a zároveň nebudete ani jeden z vás moct opětovat plně palbu, ať už zbraněmi na lodi, či torpédy. To znamená jednoduchou radu – vyhněte se kolizím se spojenci. Sledujte situaci kolem vás a minimapu a zabraňte tím většině srážek. Ušetříte si tím půlminutku dostávání se ze spárů spojenecké lodi.

Kolize s pevninou může mít podobný efekt, ale jsou zde prakticky dva způsoby jak do pevniny nabourat. Když slyšíte nepříjemný zvuk kolizního alarmu, tak je to špatné a otočíte se pryč, je to tak?

No, ne vždy uděláte správně. Pokud víte, že se vám pevnině podaří vyhnout, tak samozřejmě vzhůru do toho, je to to nejlepší co můžete udělat. Avšak pokud víte, že se vám nepodaří kolizi vyhnout, nejlepší co můžete udělat je najet na pevninu pěkně na kolmo. Tímto se na místě zastavíte ve vodě, to je pravda, ale můžete se odsud dostat přepnutím na zpětný pohon. nejhorší co můžete udělat je „dodriftovat“ na pevninu tak jak jsem psal o pár řádků výš. Pokud se takhle zaseknete na pevnině, může vám to zabrat i několik minut, než se vám podaří vyhrabat pryč.

Zkráceně, pokuste se vyhnout kolizím a pokud je to nutné, „bourejte“ na kolmo. Všechno ostatní pro vás může snadno skončit špatně.

Kolize s nepřátelskými loďmi je úplně jiný šálek kávy. Model kolizí počítá s tím, že větší lodi udělí větší poškození při nárazu, ale neplatí to až tak moc, jak by se dalo čekat. Kolize s nepřátelským torpédoborcem může způsobit opravdu velké poškození i pokud řídíte těžkou bitevní loď – a to oboum.

V čtvrtém díle se podíváme konečně na nějakou akci a Boj: Dělostřelectví

1.dílTřídy lodí

2.dílNárody

3.díl – Navigace a manévrování

4.díl – Boj: Dělostřelectví

5.díl – Boj: Torpéda

6.dílBoj: Letadlové lodě

7.dílAktivní schopnosti lodí

1 komentář

Napsat komentář